Gedeputeerde Staten willen wel met elkaar door: 'Huidige coalitie smaakt naar meer'

Het waren vier jaren met onverwachte problemen, maar toch zijn coalitiepartijen CDA, SGP, VVD en PvdA tevreden over wat ze de afgelopen Statenperiode met elkaar hebben bereikt. Niets lijkt een hernieuwde samenwerking voor de komende vier jaar in de weg te staan, na de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart. Al moet eerst de kiezer beslissen natuurlijk.
Stemming zit er vooralsnog goed in bij de gedeputeerden
Vier jaar geleden sloten CDA, SGP, VVD en PvdA een coalitieakkoord met als titel: Samen verschil maken. Het definitief binnenhalen van de marinierskazerne, een nieuw plan voor openbaar vervoer in Zeeland en het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel leken toen de belangrijkste opdrachten voor het nieuwe college.

Onverwachte, loodzware dossiers

Het college kreeg echter te maken met een aantal onverwachte en loodzware dossiers. De marinierskazerne ging plotseling niet door en het compensatiepakket ter waarde van 650 miljoen euro komt maar moeizaam van de grond.
Zo is de bouw van het Justitieel Complex Vlissingen met een zwaarbeveiligde EBI-gevangenis, dat op de plek van de geplande marinierskazerne moest komen, al verschillende keren uitgesteld door het Rijk. Maar ook de strenge stikstofmaatregelen en de coronacrisis hebben een streep door de rekening gezet.

'Veel voor ondernemers kunnen doen in coronacrisis'

CDA-gedeputeerde Jo-Annes de Bat had de afgelopen collegeperiode zowel Economische zaken als Financiën in zijn portefeuille en stond daarom in de frontlinie toen in 2020 de coronacrisis losbrak. Hij zag dat het kansen bood aan Zeeuwse bedrijven, zoals de recreatiesector die veel nieuwe binnenlandse toeristen kon verwelkomen.
Andere sectoren, zoals de horeca, kwamen juist in de problemen. "Terugkijkend ben ik blij dat we samen met de ondernemers instrumenten hebben kunnen ontwikkelen waarmee we ze echt hebben kunnen helpen", stelt De Bat, doelend op de eigen provinciale steunmaatregelen bovenop de Rijksvergoedingen.

'Stoppen met Calimero spelen'

Dick van der Velde ging de afgelopen vier jaar als VVD-gedeputeerde over de marinierskazerne en beleefde met zijn collega's een dieptepunt toen het kabinet te kennen gaf dat de kazerne niet meer naar Vlissingen kwam.
Zeeland kreeg een compensatiepakket van 650 miljoen euro, bestaande uit onder meer een Delta Climate Center en het Justitieel Complex die beiden maar moeizaam van de grond lijken te komen. Toch is Van der Velde optimistisch: "We hebben een behoorlijk pakket gekregen en de samenwerking met het Rijk is verbeterd", zegt hij. "We moeten in Zeeland stoppen met Calimero spelen. Ik denk dat we nu een volwaardige partner zijn voor het Rijk en dat ziet het Rijk nu ook."
Kijk LIVE mee: Wat wil Zeeuwse politiek in plaats van Marinierskazerne?
'Goed pakket teruggekregen voor gemiste marinierskazerne' © Omroep Zeeland / ANP
PvdA-gedeputeerde Anita Pijpelink moest aan de bak toen het kabinet vorig jaar strenge regels voor stikstof aankondigde. Boeren in de buurt van natuurgebieden moeten uiterlijk in 2030 inkrimpen of stoppen.
Ook is er onzekerheid of bouwprojecten in de buurt van natuurgebieden, zoals op de Kop van Schouwen, nog wel door kunnen gaan omdat ook die activiteiten stikstof uitstoten.

Eigen koers durven varen

Pijpelink zegt er trots op te zijn dat de provincie met de boeren in gesprek is gebleven waardoor echt felle boerenprotesten in Zeeland uit zijn gebleven. De provincie heeft het kabinet laten weten het strenge nieuwe beleid niet zomaar uit te gaan voeren.
Boeren zijn in Zeeland dan ook niet het grootste probleem, benadrukt de PvdA-gedeputeerde nog eens. "We moeten doen wat er wettelijk bepaald wordt, maar we durven echt wel onze eigen koers te varen. We hebben hier een unieke situatie aangezien de meeste stikstof in Zeeland afkomstig is uit Vlaanderen en van langsvarende schepen."
Boerenprotest Noord-Beveland, trekker, tractor, boer, demonstratie, boerendemonstratie
Boerenprotest in de zomer van 2022 in Colijnsplaat © Vivian Kramer
Het compensatiepakket voor de marinierskazerne leverde Zeeland in ieder geval op werkdagen een extra intercity op, waardoor de treinreis naar Brabant en de Randstad zeker een kwartier korter is geworden. SGP-gedeputeerde Harry van der Maas is blij met die betere bereikbaarheid van Zeeland.
In eigen provincie is hij bezig met de invoer van een nieuw plan voor het openbaar vervoer. Doordat Zeeland relatief dunbevolkt is, dreigden buslijnen te verdwijnen. In het nieuwe plan blijven die lijnen behouden, al komen de opstapplaatsen aan de rand van het dorp.

Alle dorpen bereikbaar tot 23.00 uur

Dat heeft het plan de nodige kritiek opgeleverd, omdat passagiers dus eerst naar zo'n halte aan de rand van het dorp moeten. Dat zou met name moeilijk zijn voor ouderen die slecht ter been zijn.
"We luisteren naar kritische geluiden", stelt Van der Maas. "Voor mensen die slecht ter been zijn, zijn er haltetaxi's die ze kunnen bellen om naar de opstapplaats te worden gebracht. Op deze manier houden we juist een fijnmazig openbaar vervoer in Zeeland, waarbij alle dorpen tot 23.00 uur bereikbaar blijven."