Geen standaard vroegboekkorting of last-minute deals meer, ook Zeeuwse campings gaan voor 'dynamic pricing'

Pasen, het officieuze het startschot van het toeristenseizoen. Dat betekent bruisende steden, drukbezochte stranden en vooral ook volgeboekte vakantieparken en campings. En sta je op de camping, dan kan het zomaar zijn dat je voor jouw plek een ander bedrag hebt betaald dan je buurman. Dat heeft te maken met dynamic pricing, een ontwikkeling die de laatste jaren ook op campings steeds vaker te zien is.
Duurzaamheid Zeeuwse vakantieparken
Het campingseizoen is weer begonnen (archiefbeeld) © Camping De Meerpaal
Camping de Paardenkreek in Kortgene is bijna helemaal volgeboekt dit weekend. Het ene gezin heeft deze vakantie al maanden vooraf geboekt, een ander stel komt last-minute aanwaaien hopend op een vrij plekje. En dan kan het zomaar zijn dat de prijzen die de campinggasten betalen heel anders zijn.
Soms willen mensen profiteren van een last-minute korting, dat is natuurlijk een gok.
Arjen Brinkman, voorzitter Hiswa-Recron
"Dat is dynamic pricing, de meeste mensen kennen het wel van vliegvakanties", zegt campingeigenaar Arjen Brinkman. Hij is ook voorzitter van belangenorganisatie Hiswa-Recron. "Vroeger had je een folder en wist je als toerist: dit is de prijs. Misschien had je een vroegboekkorting of een last-minute korting. Nu kijk je op een website of een app en dan zie je wat de prijzen op dat moment zijn."
Zo kunnen de prijzen per dag aangepast worden op vraag en aanbod. "Soms willen mensen profiteren van een last-minute prijs, dat is natuurlijk een gok. Maar als het heel mooi weer is en er zijn nog maar een paar plekken over, dan heb je geen last-minute korting. Dan wordt het juist iets duurder."
Arjen Brinkman HISWA RECRON camping de Paardenkreek
Arjen Brinkman © Omroep Zeeland
De verschillen tussen de prijzen zijn bij Brinkmans camping niet enorm, zegt hij. "Wij gebruiken geen algoritme, maar passen de prijzen handmatig aan. Bij ons kan de prijs hooguit 15 procent boven of onder de standaardprijs zitten", legt hij uit. "Maar toch, in totaal kan er dus 30 procent verschil zitten tussen wat mensen betalen."

Een zwembroek én een muts

Wat voor vakantiegangers het beste moment is om te boeken, dat blijft door de invloed van vraag en aanbod lastig te voorspellen. Hoewel het duidelijk is dat mooi weer en schoolvakanties daarin een grote rol spelen. Zo zit de camping van Brinkman tijdens Pasen zo goed als vol.
"Hoewel het qua weer af en toe meer op de herfstvakantie lijkt, zijn er een hoop Duitsers en Belgen", zegt hij. "Die hebben een zwembroek meegenomen én een muts. En zo vermaken ze zich wel."