Rijkswaterstaat neemt maatregelen tegen sluisstremmingen: 'Dit kan zo niet'

Rijkswaterstaat kampt met personeelstekorten, waardoor de sluizen in Zeeland de laatste tijd vaak onaangekondigd gestremd zijn. Daardoor liggen binnenvaartschepen regelmatig uren te wachten. "Dit kan zo niet", aldus Marjolein de Voogd van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Rijkswaterstaat is het daarmee eens en neemt maatregelen.
Kreekraksluis
Binnenvaartschepen in de Kreekraksluis © ANP
Schipper Johnny van IJk van belangenvereniging Schuttevaer heeft veel last van de stremmingen, evenals zijn collega's. "Vandaag is het ook weer raak, de sluis van Terneuzen is zo'n acht uur achter elkaar gestremd. Dan moet alle zeevaart en binnenvaart door die ene sluis die dan nog in gebruik is. Dat zorgt voor heel veel vertraging." Schippers kunnen rekenen op een reis die vier tot zeven uur langer duurt dan verwacht.
Daardoor lopen de kosten op. Niet alleen voor de schippers, maar ook voor de bedrijven die aan wal staan te wachten op de vracht. "Wachten kost altijd geld", aldus Van IJk. "Maar in de haven staan er kranen en vrachtwagens te wachten, dat kost ook weer allemaal geld."
Marjolein de Voogd
Marjolein de Voogd van Koninklijke Binnenvaart Nederland © Omroep Zeeland
"Je spreekt tijden met elkaar af, je moet laden en lossen. Je wilt een betrouwbare partner zijn met je goederen", beaamt Marjolein de Voogd van KBN. "De afgelopen zes weken hadden we dertien stremmingen. Dat is veel te veel, dat kan niet. Dat kan echt niet."

Schuiven met personeel

Om de problemen op te lossen gaat Rijkswaterstaat schuiven met personeel uit het land en collega's die bij minder drukke sluizen werken. Daarnaast krijgen een aantal kleinere sluizen aangepaste bedientijden en wordt er overwogen om op kleinere sluizen 's nachts op afroep te gaan werken.
"We zijn natuurlijk ooit akkoord gegaan met het bedienen op afstand, met de afspraak dat we 24 uur per dag kunnen schutten op alle complexen", zegt De Voogd. "Bedienen op afroep, dat gaat wel bij kleinere sluizen. Maar niet bij de sluizen waar nu stremmingen zijn."
Rijkswaterstaat hoopt dat de maatregelen zo min mogelijk invloed hebben op de binnenvaart, maar geeft ook aan dat ziekte of onverwachte gebeurtenissen kunnen zorgen voor knelpunten. Als dat het geval is, worden schippers geïnformeerd via de sites vaarweginformatie.nl en varendoejesamen.nl.