Nieuw recordschip vaart over Westerschelde: waar moet je op welk tijdstip zijn?
Amper een maand na het vorige, vaart er vanavond weer een nieuw recordschip over de Westerschelde. Het containerschip MSC Loreto vaart vandaag vanuit Rotterdam naar Antwerpen. Het schip kan maximaal 24.346 TEU (standaardcontainers) vervoeren, en daarmee is het het grootste schip ooit op de Westerschelde. Wil je het schip zien en weten waar je op welk tijdstip moet zijn? Lees dan vooral verder.

Rond 17.30 uur is het schip voor het eerst vanaf de Zeeuwse kust te zien. Het schip passeert dan Cadzand en vaart dan richting Vlissingen waar het rond 18.15 uur op de rede zal aankomen. Vanaf daar gaat de reis verder de Westerschelde op. Het schip passeert dan om 19.30 uur Terneuzen, 20.15 uur Hansweert, 20.30 uur Walsoorden en iets voor 21.00 uur vaart het schip door het Nauw van Bath waar het een flinke bocht moet maken richting de eindbestemming Antwerpen.
Niet de laatste keer
Het is vandaag voor het eerst, maar zeker niet de laatste keer dat de MSC Loreto op de Westerschelde is te bewonderen. Het hagelnieuwe schip wordt door de rederij standaard ingezet op de vaarroute tussen Azië en Europa, waarbij Antwerpen en ook Rotterdam tot de vaste bestemmingen horen.
Mocht je alle containers, die de MSC Loreto kan vervoeren, op een trein willen zetten dan wordt dat een trein van 177 kilometer lang. Oftewel: als de locomotief voorbij het station Kapelle-Biezelinge rijdt, rijdt de achterste wagon net over de grens bij Venlo.
Het schip vestigt niet qua afmetingen een record, maar dus op basis van de maximale containercapaciteit. Vorige maand werd het vorige record nog verbroken, toen de MSC Tessa voorbijvoer. Die kan 190 standaardcontainers minder vervoeren dan de MSC Loreto. Na een periode dat containerschepen groeiden in afmetingen, groeien ze nu vooral in capaciteit zonder dat het ontwerp daar in de lengte voor moet worden aangepast. Het komt vooral door het efficiënter indelen van de schepen zelf.
Ga jij kijken en heb je mooie foto's of video's van de passage? Dan kan je ze doorsturen naar ons en wie weet zie je jouw plaatjes later bij ons terug online of op tv. Je kan ons daarvoor Whatsappen via 06 53 28 98 68. Mailen mag ook. Gebruik dan nieuws@omroepzeeland.nl
Overigens is het record van de maximale containercapaciteit vooral leuk op papier. In de praktijk komt het vrijwel nooit voor dat de volledige capaciteit wordt gebruikt. En zeker niet op de Westerschelde. Vanwege de veiligheid zijn er een aantal restricties waar de scheepvaart zich aan moet houden. Een van die regels is, is dat een schip op de Westerschelde niet dieper mag zijn dan 15,5 meter. De MSC Loreto zou 17,5 meter diep steken als het maximaal beladen zou zijn en dat is dus twee meter boven het maximum.
Er worden wel proeven gedaan, waarbij de maximale diepgang op de Westerschelde in stappen wordt opgevoerd naar zestien meter, maar dat is nog steeds onder de maximale diepgang van de MSC Loreto. De maximaal toegestane diepgang wordt opgevoerd zodat de haven van Antwerpen de grootste containerschepen kan blijven ontvangen. Een verschil van vijf decimeter betekent dat een schip tot duizend standaardcontainers extra kan meenemen over de Westerschelde.
De proeven worden uitgevoerd in samenwerking met de Antwerpse haven, het Vlaamse en Nederlandse Loodswezen, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en rederij MSC.
Containerreus wordt gevreesd
PvdA/GroenLinks vreest door de alsmaar groter wordende containerschepen dat er een vierde verdieping van de Westerschelde nodig is. Iets waar de partij faliekant tegen is. Zij stellen voor de grote containerschepen voortaan naar havens langs de kust te sturen, zoals Zeebrugge, Vlissingen en Rotterdam. Het scheelt volgens de partij niet alleen veel uitstoot, wat goed is voor milieu en klimaat, maar voorkomt ook dat de vaargeul nog een keer moet worden verdiept.
Als gevolg van de natuur die de afgelopen decennia verloren is gegaan in de Westerschelde, mede vanwege de verdiepingen, is de Hedwigepolder ontpolderd voor natuurcompensatie.