Meer huizen en minder parkeren, toekomstplan Oranjeplein Veere gepresenteerd

Het Oranjeplein in Veere kan en moet anders, vindt stedenbouwkundige Martijn Boelhouwers van ontwerpbureau Maan. Er kunnen meer huizen bijkomen, maar die moeten uiteraard wel passen bij het historische karakter van het stadje. Auto's moeten een stapje terug doen.
bijenkomst toekomst Oranjeplein Veere
Inwoners van Veere bekijken in de Grote Kerk de maquette van het toekomstig Oranjeplein © Adrie Boxmeer
Vanmiddag werd er in de Grote Kerk in Veere een ontwerp gepresenteerd hoe het Oranjeplein er in de toekomst uit kan zien. Voor Boelhouwers is het belangrijk dat de kernwaarde van Veere behouden blijft. "Dan gaat het over hele mooie doorzichten, stadsmuren die zicht geven op hele mooie vormgegeven gebouwen. Je voelt de historische kwaliteit die respect afdwingt. Als we daar gaan bouwen, dan zou het die kwaliteit moeten hebben."

Zorgvuldig te werk

Het is volgens de stedenbouwkundige bijna een erezaak om in een middeleeuws stadje als Veere te mogen bouwen. "Dan voel je je bevoorrecht. Je staat op de schouders van heel veel generatiegenoten. Dat betekent dat je ook zorgvuldig te werk moet gaan. We zijn als bureau gelukkig bij meerdere projecten betrokken met historische kernen, maar Veere is wel een kroonjuweel."

Toch bereikbaar blijven

Door de bouwplannen verdwijnen er een heleboel parkeerplekken. Toch moet Veere volgens Boelhouwers bereikbaar blijven. "Allereerst voor de bewoners zelf. Maar ook voor de winkels en het toerisme."
Tegelijkertijd wil de stedenbouwkundige de auto zoveel mogelijk uit het straatbeeld houden. "Als je dat een beetje kunt weren, zou dat heel fijn zijn. Dat doe je door de parkeerplaatsen langs het kanaal door Walcheren intensiever te gebruiken. Daar is voldoende ruimte gecreëerd een tijd geleden, die niet altijd even efficiënt wordt gebruikt."

Geld is een probleem

Toch zitten er nog wat haken en ogen aan de plannen. Zo is geld nog wel een probleem bij de uitvoering, stelt wethouder René de Visser, verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening van de gemeente Veere. "Je hebt natuurlijk wel verschillende knoppen om aan te draaien, zoals de knop subsidies. Bijvoorbeeld van de Europese Unie."
Volgens De Visser is de vervolgstap nu dat de stedenbouwkundigen de feedback van de inwoners gaan verwerken. "In het eerste kwartaal van 2024 komen wij terug bij de gemeenteraad. We hebben dan een overzicht van wat we willen en wat het moet gaan kosten."

Haalbaarheid

Dat de kosten een obstakel kunnen zijn, was ook de aanwezigen opgevallen. "Ik hoor u steeds maar haalbaarheid, haalbaarheid, haalbaarheid zeggen. U heeft het maar een keer over leefbaarheid gehad. Ik hoop dat u dat ook belangrijk vindt", zei een mevrouw. Het was het signaal voort wethouder De Visser om te benadrukken dat bij ieder bouwproject in de gemeente Veere de leefbaarheid voor staat. "En in dit geval ook de kwaliteit, daar gaan we geen concessies op doen."
Dit artikel is in samenwerking tussen WFM96 en Omroep Zeeland tot stand gekomen.