Scheur van 30 meter in Westerscheldetunnel, maar hij blijft voorlopig wel open

In de Westerscheldetunnel zit een scheur van dertig meter. Dat is vandaag bekendgemaakt. Toch is de tunnel veilig, zegt de NV Westerscheldetunnel, en daarom gewoon open voor verkeer. Uiteindelijk moet de scheur gerepareerd worden. Maar wanneer is nog onduidelijk.
Breuk Westerscheldetunnel
Hier zit de scheur, aan het einde van de Oostbuis © NV Westerscheldetunnel
Halverwege de scheur is de schade groter, daar is het beton gebroken. De breuk is twee meter lang en 1 centimeter breed. Die breuk is zorgelijk, volgens de directeur van de NV Westerscheldetunnel. "Bij een scheur doet het gewapend beton nog waarvoor het bedoeld is. Bij een breuk is dat niet het geval, het beton is daardoor verzwakt. Omliggende tunnelsegmenten moeten de druk opvangen."

Niet eerder een breuk in de tunnel

Die breuk baart directeur Harald Schoenmakers daarom best wat zorgen: "Dat is uniek, een scheur is niet uitzonderlijk in tunnels, een breuk hebben we nog niet eerder gezien."
De scheur loopt in de lengte van de tunnel over het dak van de tunnel in het beton van de Oostbuis. De tunnel is opgebouwd uit ringen. De scheur loopt over vijftien tunnelringen van twee meter. Het is niet zo dat een van de ringen rondom is gebroken, de breuk ligt in de lengte van tunnel, niet in de breedte.
De scheur zit in het laatste gedeelte van de oostbuis, bij Ellewoutsdijk, vlak voordat het verkeer de tunnel uit rijdt Dus in het gedeelte dat onder het land zit en niet onder het water.

In 2022 al ontdekt

In december 2022 is de scheur al ontdekt, maar het is nu pas naar buiten gebracht. Directeur Schoenmakers wilde eerst nader onderzoek doen.
Breuk Westerscheldetunnel
De locatie van de breuk, bij de uitrit van de oostbuis bij Ellewoutsdijk © NV Westerscheldetunnel
Er is een team van externe experts ingeschakeld. Die houdt de situatie continu in de gaten, laat de NV Westerscheldetunnel weten. Het team noemt de situatie zorgelijk, maar niet acuut. "Het afsluiten van de Oostbuis is ook op basis van de huidige meetresultaten niet aan de orde. De tunnel is veilig te gebruiken."

Onderzoek naar oorzaak

Ze zijn er nog altijd niet achter waardoor de scheur is ontstaan. Wel blijkt uit onderzoek dat de scheur er waarschijnlijk al jaren zit. Kans op grotere schade is klein, zegt directeur Schoenmakers: "Sinds eind juni is er meetapparatuur aangebracht. De kans dat de apparatuur aangeeft dat de situatie verslechtert is heel erg klein."

Niet naar andere buis

De scheur kan niet doorlopen naar de andere tunnelbuis, die richting Zeeuws-Vlaanderen gaat, omdat de buizen los staan van elkaar.
Of ook andere delen van de tunnel kans lopen om te breken? Daarover wil Schoenmakers niet speculeren: "We hebben een scan gemaakt van de hele tunnel, daaruit blijkt dat er geen andere zwakke plekken zijn." Of hij er bezorgd over is? "We doen onderzoek naar de oorzaak."
Breuk Westerscheldetunnel
De breuk © NV Westerscheldetunnel
Eind september komt het onderzoeksteam met resultaten. Daarna wordt besloten hoe en wanneer de scheur en de breuk gerepareerd worden. Dan is dus ook pas duidelijk in hoeverre gebruikers van de tunnel daar last van zullen hebben.