Extreme regenval en extra treinen zorgen voor verzakkingen Zeeuwse spoor, treinverkeer tot en met zondag ontregeld

Het Zeeuwse spoor is op meerdere plaatsen verzakt door de zware regenval van de afgelopen tijd. Dat zegt spoorbeheerder ProRail. Op dit moment wordt de schade in kaart gebracht. Aanstaande zondag wordt het spoor hersteld en daarom moeten Zeeuwse treinreizigers tot die tijd rekening houden met vertragingen.
Normaal gesproken rijden er drie treinen, maar nu rijdt er één trein, die ook nog langzamer rijdt.
Normaal gesproken rijden er drie treinen, maar nu rijdt er één trein, die ook nog langzamer rijdt. © Omroep Zeeland
Bij de spoorbeheerder zijn elf meldingen binnengekomen van verzakkingen. Die meldingen worden gedaan door onder andere machinisten in de trein. "Het gaat om meerdere verzakkingen over het traject tussen Vlissingen en Roosendaal", zegt woordvoerder Joke van der Cruysen van ProRail. Volgens het bedrijf zou het gaan om verzakkingen rondom Goes en 's-Heer Arendskerke, maar de exacte locaties moeten nog worden bepaald.

Verzakkingen over 53 kilometer

"Het gaat over verzakkingen over een lengte van 53 kilometer, waarvan één verzakking 12 kilometer lang zou zijn." Volgens de woordvoerder is het niet voor het eerst dat er verzakkingen zijn aan het Zeeuwse spoor, maar is het wel uitzonderlijk dat de verzakkingen verspreid zijn over zo'n lengte.
Normaal gesproken wordt er bij mankementen aan het spoor een controle op de desbetreffende plek uitgevoerd. Dat wordt nu niet gedaan, omdat het zo'n lang stuk is. Dat zou betekenen dat het treinverkeer langere tijd gestremd is, meldt ProRail. Daarom wordt in de nacht van zondag 3 op maandag 4 december de gehele 53 kilometer spoor hersteld. "De verwachting is dat maandag alle treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden."

'Het water kan niet goed weg'

De verzakkingen kunnen wel worden verklaard. "In Zeeland heb je natuurlijk een ondergrond van klei", zegt Van der Cruysen. "Bij hevige regenval kan het water niet goed weg. We hebben nu te maken met de natste maanden ooit en die combinatie zorgt ervoor dat dit soort verzakkingen gebeuren."
Joke van der Cruysen, woordvoerder bij ProRail
Joke van der Cruysen, woordvoerder bij ProRail © ProRail
Ook zijn er sinds december 2021 meer treinen gaan rijden op het Zeeuwse spoor, dat zorgt volgens ProRail voor extra druk.

Zwaarder materieel

ProRail is sinds deze zomer met een nieuwe aannemer in zee gegaan die de herstelwerkzaamheden aan het Zeeuwse spoor moet uitvoeren.
Vanaf 1 februari is de aannemer in de positie om zwaarder materieel in te zetten. Dat moet ervoor zorgen dat er minder verzakkingen zijn, zegt de woordvoerder. "Ook moet de aannemer snel aanwezig zijn mochten er toch storingen voorkomen", zegt ProRail. De spoorbeheerder hoopt hiermee sneller herstelwerkzaamheden te doen, waardoor er minder vertragingen zijn.

Achttien werkzaamheden op de planning

De komende maanden heeft de spoorbeheerder achttien verschillende herstelwerkzaamheden ingepland. "We hopen daarnaast dat het droger wordt en dat er daardoor minder storingen zullen zijn", zegt de woordvoerder.
"Vanaf morgen kunnen er weer meer treinen rijden", zegt Van der Cruysen. "Maar wel met een snelheidsbeperking." In de nacht van woensdag op donderdag worden borden met die snelheidsbeperkingen langs het spoor geplaatst, zodat machinisten exact weten hoe hard ze mogen rijden.