Vanaf maandagochtend rijden er weer twee treinen per uur, nog wel vertraging

Vanaf maandagochtend rijden er weer twee sprinters op het traject Vlissingen - Roosendaal. Maar door de verzakkingen op het spoor moeten reizigers nog wel rekening houden met extra reistijd van dertig minuten, zegt spoorbeheerder ProRail. De sprinters stoppen op alle Zeeuwse stations. De werkzaamheden gaan tot januari duren.
werkzaamheden spoor
De stenen worden opgeschud en steviger verdeeld onder de rails © Omroep Zeeland
ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen legt uit dat de treinen maximaal zestig kilometer per uur mogen rijden op het traject. "Zolang de werkzaamheden nog plaatsvinden is dat de maximale snelheid. Dat betekent dus een langere reistijd voor de reizigers. Doordat er nu twee sprinters per uur in plaats van één sprinter kunnen worden ingezet, zullen reizigers wel minder overlast hebben van de verzakkingen op het traject."
Normaal rijden in Zeeland ieder uur twee Intercity's en een sprinter. De Intercity's rijden nog steeds niet.

53 kilometer Zeeuws spoor

ProRail is in de nacht van zondag op maandag begonnen met de herstelwerkzaamheden aan het spoor in Zeeland. De medewerkers hebben weken nodig om de verzakkingen op het Zeeuwse spoor te herstellen. Het gaat om een stuk van 53 kilometer.
werkzaamheden spoor
Eerst worden basaltstenen gestort bij de verzakkingen © Omroep Zeeland
Om de verzakkingen te verhelpen rijdt er eerst een graafmachine met een container gevuld met stenen over het spoor. Die schept op diverse plekken de stenen naast de rails. Vervolgens komt er een andere machine van de aannemer. "Deze Unimat zorgt ervoor dat de steentjes, de ballast, weer goed onder het spoor komen te liggen", vertelt woordvoerder Van der Cruysen. "Zodat het weer stevig is aangedrukt en het spoor weer stevig komt te liggen."

Veel meldingen

"De afgelopen dagen kregen we zoveel meldingen van de machinisten, dat we de werkzaamheden naar voren gehaald hebben", zegt de ProRail-woordvoerder. "Dat doen we nu allemaal achter elkaar, zodat we elke avond al aan de slag gaan. Vooral de hevige regenval is de oorzaak, maar ook het intensievere gebruik van het spoor draagt ertoe bij dat het spoor verzakt is. Dat het nu op zoveel plekken tegelijk voorkomt, dat zijn we nog niet eerder tegengekomen. "
werkzaamheden spoor
Deze machine (Unimat) herstelt de verzakkingen aan het Zeeuwse spoor © Omroep Zeeland
"We kunnen ongeveer drie kilometer verzakking verhelpen per nacht", vervolgt Van der Cruysen. "Dat betekent dat we nog wel tot in januari bezig zijn met de herstelwerkzaamheden."

Weer sneller rijden

De komende weken geldt een maximum snelheid voor de treinen. Naarmate de werkzaamheden vorderen kan het zijn dat de treinen weer sneller mogen gaan rijden. Dat betekent dat dan de reistijd verkort wordt voor de reizigers.
woordvoerder ProRail Joke van der Cruysen
Woordvoerder ProRail Joke van der Cruysen © Omroep Zeeland
ProRail raadt aan om de NS-app te raadplegen voor de laatste details. De aangepaste dienstregeling is daar te vinden.