BMW-eigenaar treft auto compleet gestript aan: 'Ik moest even gaan zitten'

Er komen steeds meer meldingen van inbraken in BMW's in Zeeland. Gisteren waarschuwde de politie al voor inbraken in Hulst en Terneuzen, maar ook in Middelburg, Heinkenszand en Goes zijn nu gevallen bekend. De inbrekers gaan steeds op dezelfde manier te werk en nemen vrijwel alle elektronica uit de luxe auto's mee. De schade voor het vervangen van die spullen loopt al snel op naar zo'n 12.000 euro.
Autodieven hebben het voorzien op BMW's, zo gaan ze te werk
Er leek op het eerste oog niets aan de hand toen Rudi Blommaert uit Heinkenszand op donderdag 30 november 's ochtends naar zijn auto liep die gewoon op zijn oprit stond. Maar toen hij dichter bij de BMW kwam, kreeg Rudi de schrik van zijn leven.
"Eerst zag ik een gat in het portier van ongeveer 10 bij 10 centimeter en toen ik in de auto keek, bleek bijna alles meegenomen. De airbag, het infotainmentsysteem, de knoppenunit, de navigatie en zelfs het stuur was weg. Toen moest ik wel terug naar binnen om even te gaan zitten."
Inbraak BMW Heinkenszand
Via een gat van ongeveer tien bij tien centimeter wordt de inbraak gepleegd © Rudi Blommaert
Het geval van Rudi Blommaert staat zeker niet op zichzelf. Uit verschillende Zeeuwse plaatsen komen meldingen binnen, merkt ook Gideon Dieleman van Van den Berg Schadeherstel in Goes. "Je ziet wel vaker inbraakgolven op auto's van een bepaald merk. Dan is er blijkbaar veel vraag naar die onderdelen. Nu zijn de luxere BMW's aan de beurt."

Nog niet vaak eerder gezien

De manier waarop de dieven inbreken in de auto's heeft Dieleman niet vaak eerder gezien. "Er zit een groot gat in de deur, alsof er op geschoten is." En daarbij weten de criminelen volgens Dieleman precies wat ze doen. "Achter het gat zit de ruitmotor, die maken ze kapot zodat de ruit kan zakken en dan ben je in de auto. En lang niet ieder alarm van een auto reageert daarop."
inbraken BMW
Werkplaatschef Gideon Dieleman © Omroep Zeeland
Het herstellen van deze schade is duur en neemt vaak weken in beslag. "Voor deze auto moet je toch al snel denken aan 12.000 euro. Dat is niet alleen de aanschaf van nieuwe elektronica, maar ook het plaatsen daarvan", zegt Dieleman. "Dat kost gewoon heel veel werk en dus tijd. Bovendien zijn vaak niet alle onderdelen direct leverbaar en is de planning van herstelbedrijven al erg vol. Daardoor kan het allemaal lang duren."

'Wat als nog een keer gebeurt?'

Vervelend voor de BMW-eigenaren, op wie dit toch sowieso al impact heeft. "Ik ben bang dat het misschien nog een keer gebeurt als mijn auto straks hersteld is", zegt ook Rudi Blommaert. Daarom probeert de schadehersteller preventiemaatregelen te nemen, zodat een dergelijke inbraak voorkomen kan worden.
"Daar zijn verschillende trucjes voor, maar die vertel ik niet", glimlacht Dieleman. "We willen het dievengilde natuurlijk niet wijzer maken." Wie er precies achter de inbraken zit, is nog niet duidelijk. De politie tast er nog over in het duister.