'AI is soms heel nuttig in het klaslokaal, maar ik hoef nog niet te vrezen voor mijn baan'

Een klas vol kinderen kijkt aandachtig naar een PowerPointpresentatie en luistert naar de uitleg van meester Willeboordse over slimme computers. "Dat is AI!", weet een jongetje op de voorste rij. "Klopt, kunstmatige intelligentie of AI inderdaad", bevestigt de leerkracht. En die AI wordt ook gebruikt in de klas.
Dave Willeboordse geeft uitleg aan kinderen van 't Kompas in Oost-Souburg over AI v2
Dave Willeboordse geeft uitleg aan kinderen van 't Mozaïek in Oost-Souburg over AI © Omroep Zeeland
Aan het einde van de les komt de ontknoping, in de vorm van een vraag. "Wie van jullie denkt nu dat ik deze PowerPointpresentatie zelf gemaakt heb?", vraagt Dave Willeboordse aan zijn leerlingen. Een bos van vingers gaat de lucht in. "Dan hebben jullie het allemaal mis. Ik heb een computer deze PowerPointpresentatie laten maken."

Ongeloof

Kreten van verbazing vullen het klaslokaal van basisschool 't Mozaïek in Oost-Souburg. Vol ongeloof kijken de leerlingen hun leerkracht aan. "Ik heb tegen mijn computer gezegd: ik ga een les geven over AI aan groep 5-6, toen heb ik op enter geduwd en ben zelf een kopje koffie gaan drinken", legt Willeboordse uit.
De presentatie is bedacht en gemaakt door een computer, door ChatGPT om precies te zijn. Maar helemaal perfect was ze niet. "Deze PowerPointpresentatie heb ik wel eerst goed na moeten lopen op fouten of op te moeilijk taalgebruik. Je hebt dan toch echt nog als docent van vlees en bloed meer kennis en vaardigheden in huis om zoiets passend te maken voor je eigen leerlingen. Maar dit geeft al wel een goede eerste voorzet."

Zelf aan de slag

De PowerPointpresentatie die Willeboordse heeft laten maken, gáát ook over dit onderwerp: slimme computers en kunstmatige intelligentie. Na een korte introductie gaan de leerlingen er ook zelf mee aan de slag: ze mogen de computer plaatjes laten maken op basis van de tekst die ze invoeren.
De leerlingen zijn onder de indruk. "Ik wist echt niet dat dit al kon!", zegt Sarissa Angnoe. "Ik vind het echt heel knap dat de computer dat al kan", vult haar klasgenoot Lise Berting aan. Ze zouden het dan ook leuk vinden als er meer aandacht aan besteed zou worden in de klas.
Dave Willeboordse leerkracht van 't Kompas in Oost-Souburg
Leerkracht Dave Willeboordse van 't Mozaïek in Oost-Souburg © Omroep Zeeland
Daar is Willeboordse het met hen eens. "Deze generatie krijgt hoogstwaarschijnlijk veel te maken met toepassingen van kunstmatige intelligentie die wij nu nog niet kunnen verzinnen. Daarom vind ik het heel belangrijk om hen daar alvast op voor te bereiden. Door ze te laten zien wat er nu al mogelijk is, een beeld te geven van hoe dat werkt en ze te laten merken waar de beperkingen nu nog zitten."

Muis kliedert met pizza

Want die beperkingen die zijn er. Dat merken de kinderen ook, wanneer het beoogde plaatje er ineens heel anders uitziet dan wat zij voor ogen hadden. Zo wordt de opdracht 'teken een muis die een pizza tekent' door de computer geïnterpreteerd als een muis die aan het kliederen is met zijn pizza.
Maar de techniek staat niet stil. "De kunstmatige intelligentie wordt gaandeweg steeds beter. Dus de fouten die je nu nog ziet, worden op den duur niet meer gemaakt", voorspelt Willeboordse.

'Tot mijn pensioen voor de klas'

Ondanks de ontwikkeling van AI verwacht hij niet dat hij zelf ooit door een computergestuurde robot wordt vervangen. "Ik maak mij daar geen zorgen om. De interactie tussen leraar en leerling is zó belangrijk en zó moeilijk om te vervangen door AI dat ik niet verwacht dat dit ooit gebeurt en in ieder geval zeker niet tijdens mijn leven. Met andere woorden: ik ga ervan uit dat ik gewoon tot aan mijn pensioen voor de klas kan blijven staan."