Goederentreinen mogen snelheid weer opvoeren

De staatssecretaris van Infrastuctuur en Milieu mag goederentreinen geen snelheidsbeperking opleggen. Dat heeft de Raad van State vandaag bepaald. Spoorbeheerder Prorail had de zaak aangespannen vanwege een snelheidsbeperking bij Goes.

De snelheidsbeperking was bedoeld om de geluids- en trillingsoverlast voor de woningen in de buurt van de spoorlijn te verminderen. Maar volgens Prorail is het ministerie van Infrastuctuur en Milieu niet bevoegd om die beperking op te leggen. De Raad van State geeft de spoorbeheerder nu gelijk.

Kapelle
De gemeente Kapelle wilde de staatssecretaris vragen om daar net zo’n snelheidsbeperking voor goederentreinen als in Goes in te voeren. Maar dat kan dus niet.

Precedent
Prorail wilde voorkomen dat met de opgelegde snelheidsbeperking een precedent geschapen zou worden, legt Prorail-woordvoerder René Vegter uit. "Maar dat betekent niet dat de goederentreinen nu weer harder door Goes gaan rijden. In de praktijk verandert er voorlopig nog niets."

Vrijwillig
Behalve de van overheidswege opgelegde snelheidsbeperking, is er ook een vrijwillige snelheidsbeperking van kracht. Die is door de gemeente en Prorail afgesproken met de vrachtvervoerders die van dat spoor gebruikmaken.

Schermen
Het is de bedoeling dat Prorail maatregelen gaat nemen om de geluidsoverlast terug te dringen. Waarschijnlijk worden er in Goes geluidsschermen geplaatst. Daarna kunnen de goederentreinen weer harder gaan rijden zonder dat dit overlast veroorzaakt voor omwonenden. De vrijwillige snelheidsbeperking is door de vrachtvervoerders toegezegd tot 2013. Of er tegen die tijd de geluidsschermen zullen staan, kan Prorail niet garanderen.

Spoorbak
Een eerder geplande maatregel om de geluids- en trillingsoverlast tegen te gaan, de aanleg van een betonnen spoorbak, werd in december 2011 afgeblazen. Uit onderzoek bleek dat de maatregel te weinig effect zou hebben.

Trillingen
Daarom gaat Prorail waarschijnlijk geluidschermen plaatsen. Die helpen tegen de geluidsoverlast, maar houden de trillingen niet tegen. Dat terwijl de omwonenden juist aangeven last te hebben van die trillingen.

Ontmanteling
Het kan wel eens lang gaan duren voordat die schermen er staan, denkt wethouder Loes Meeuwisse van de gemeente Goes. "Het plaatsen van de schermen maakt onderdeel uit van een pakket aan maatregelen, waar ook het ontmantelen van een overbodige wissel bijhoort. En die ontmanteling vindt waarschijnlijk pas plaats in 2015."

Geduld
De kans is groot dat er voor die tijd een einde komt aan de vrijwillige snelheidsbeperking. "Ik kan me voorstellen dat het geduld van de vrachtvervoerders ook beperkt is. Daarom gaan we nu opnieuw met elkaar om de tafel om een oplossing te zoeken. Zoals een verlenging van de vrijwillige snelheidsbeperking of een versneld traject voor het plaatsen van geluidsschermen."