Boor Sluiskiltunnel bereikt de overkant

Boorbara, de boor van de Sluiskiltunnel, is aan de overkant. Vanmorgen zette de boor zich in het zogenoemde dichtblok. Aan het einde van de ochtend was de boor daar doorheen. Daarmee is de noordbuis van de tunnel helemaal geboord. Eind januari ging de boor de grond in.

Het boorproces verliep zonder al te veel problemen. Afgelopen week liep het proces wat vertraging op, omdat de trein met de tunnelsegmenten in België niet kon rijden door het ongeluk met de goederentrein in Wetteren.

Spannend
Volgens de technisch manager van het boren waren de laatste loodjes spannend. "Boren door het dichtblok is altijd spannend. Je hebt met druk te maken, daarom hebben we de put waar de boor in uitkomt volgezet met water om de druk zo laag mogelijk te houden. Toen het dichtblok helemaal weg was viel er een last van mijn schouders. Een pluim voor de aannemer en de boorploeg, want zonder al te veel problemen hebben we de overkant bereikt."

Zuidbuis
De noordbuis is nu klaar. De boormachine met de naam Boorbara wordt nu uit elkaar gehaald en aan de oostkant van het kanaal weer opgebouwd om de zuidbuis te boren. Ook dat zal zo'n 3,5 maand duren.

Rijstroken
Elke tunnelbuis heeft twee rijstroken. De lengte van de tunnel, inclusief toeritten, wordt 1.330 meter. Het diepste deel ligt ruim 34 meter beneden NAP. De diameter van de nieuwe tunnel is circa tien meter en gelijk aan die van de Westerscheldetunnel.

Deel dit artikel: