Zeeuwse spoor krijgt nieuwe beveiliging

Het Zeeuwse spoor krijgt een nieuw beveiligingssysteem dat de snelheid van treinen bewaakt. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur vrijdag na afloop van de ministerraad gezegd.

Vaker
Het zogenoemde ERTMS-systeem beperkt automatisch de snelheid van te hard rijdende treinen. Daardoor kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar - en dus ook vaker - rijden. Ook kan een trein dan niet meer een rood sein passeren, het systeem zet dan automatisch de trein stil.

Randstad
Behalve op het Zeeuwse spoor wordt het nieuwe systeem ook aangelegd in grote delen van de Randstad en op lijnen richting Almelo en Arnhem. In 2030 moet het overal klaar voor gebruik zijn.

Europees
Het kabinet investeert 2,5 miljard euro om dit Europese systeem ERTMS aan te leggen. Dat is 500 miljoen euro meer dan aanvankelijk was begroot. Het systeem ligt al op de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle), de Betuwelijn, tussen Amsterdam en Utrecht en op de hogesnelheidslijn.

Meer over dit onderwerp:
Zeeland Algemeen bewaking ns spoorwegen
Deel dit artikel: