Zuidbuis Sluiskiltunnel krijgt asfaltlaag

Door asfaltering begint de Sluiskiltunnel steeds meer vorm te krijgen. In de noordbuis zijn drie lagen asfalt aangebracht en nu is de zuidbuis aan de beurt. In totaal moet zes kilometer weg worden aangelegd binnen én buiten de tunnel. Daarbij komen ook nog de toeritten naar bestaande wegen.

Afwerking
De volledige afwerking is de grootste klus voordat de tunnel 23 mei volgend jaar opengaat. Denk hierbij aan het plaatsen en installeren van ventilatoren, hulpkasten en slagbomen.

Testtijd
De Sluiskiltunnel maakt gebruik van negentien verschillende systemen die op elkaar reageren bij geval van nood. Hierin gaat een hoop testtijd zitten. Als er in de tunnel bijvoorbeeld te veel uitlaatgassen hangen, moet een detector dat oppikken en een signaal afgeven. Vervolgens gaan dan de verkeerslichten aan, de slagbomen naar beneden en de ventilatoren aan.

Boren
Het boren van de Sluiskiltunnel duurde van begin tot eind vorig jaar. Begin 2014 werden de toegangswegen al geasfalteerd. Het verkeer moet vanaf het pinksterweekend in 2015 van de tunnel gebruik kunnen maken.

Lengte
Elke tunnelbuis heeft twee rijstroken. De lengte van de tunnel, inclusief toeritten, wordt 1.330 meter. Het diepste deel ligt ruim 34 meter beneden NAP. De diameter van de nieuwe tunnel is ongeveer tien meter en daarmee gelijk aan die van de Westerscheldetunnel.

Deel dit artikel: