Wachten voor Sluiskilbrug kost vijf miljoen euro

Als de Sluiskiltunnel opengaat, bespaart dat de regio vijf miljoen euro per jaar. Dat zegt de provincie na onderzoek. Over zes maanden gaat de tunnel open, is het plan. Nu rijden nog duizenden voertuigen per dag over de brug.

Kans
Volgens de Provincie Zeeland, opdrachtgever voor de bouw van de tunnel, is de kans per heen- en terugreis dat je voor de brug moet wachten vijftig procent.

Wachtgeld
Dat wachten voor de brug kost per vrachtwagen 44 euro per uur en per auto 26 euro per uur. De brug staat per dag 5 uur open. De provincie heeft berekend dat het wachten in totaal per jaar zo'n vijf miljoen euro kost. Maar straks vervangt de tunnel de Sluiskilbrug en vanaf dat moment is het wachten verleden tijd.

Transportbedrijven
Het niet langer hoeven wachten bespaart bedrijven veel kosten. Denk aan forenzen die te laat op het werk of op een afspraak komen of aan vrachtwagenchauffeurs die doorbetaald worden terwijl ze wachten voor de brug. Transportbedrijf Jasperse uit Axel is erg blij met de komst van de tunnel en kan niet wachten. "Per jaar zal het ons zo'n 15.000 euro opleveren. Wij zijn een relatief klein bedrijf, dus voor de grote bedrijven in Terneuzen zal de besparing nog groter zijn", vertelt eigenaar Bas Jasperse.

Economische groei
De Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) is ook erg blij met de komst van de tunnel. Wies Saman van de BZW weet zeker dat de Kanaalzone door de komst van de tunnel aantrekkelijker wordt. "De infrastructuur van en naar de Sluiskil- en Westerscheldetunnel wordt ook opgeknapt. Dat samen zorgt ervoor dat op de langere termijn meerdere bedrijven zich hier zullen gaan vestigen." Saman denkt dat de Zeeuws-Vlaamse economie op termijn gaat groeien. Volgens hem is het moeilijk te voorspellen. "Maar een groei van 2 of 3 procent moet er wel in zitten . "

Kanaalzone
De provincie Zeeland heeft berekend dat de groei zelfs zes procent zou kunnen zijn. Gedeputeerde Kees van Beveren laat weten dat de Kanaalzone een aantrekkelijke vestigingsplaats zal worden, omdat je dicht bij verschillende uitvalswegen en mogelijkheden zit, zoals water en spoor.

Sluiskiltunnel
De Sluiskiltunnel is geboord onder het kanaal Gent-Terneuzen. De tunnel is ruim 1100 meter lang en heeft per buis twee rijstroken. Het verkeer kan, volgens planning, vanaf 23 mei 2015 gebruik maken van de nieuwe tunnel.

Deel dit artikel:

Recent nieuws