Bel mijnenvrije route naar Bevrijdingsmuseum

Het Bevrijdingsmuseum krijgt vrijdag van Rijkswaterstaat een bijzondere bel uit de Tweede Wereldoorlog. De bel diende als geluidsignaal op één van de boeien in de Westerschelde, vlak na de Slag om de Schelde.


Mijnen
De boeienroute kwam er na het mijnenvrij maken van de Westerschelde door de geallieerden in september 1944. Enkele maanden daarvoor hadden de Duitsers talloze mijnen in het water gelegd. In totaal zijn door de geallieerden 229 grondmijnen en 38 verankerde mijnen opgeruimd.

NF-route
Op 28 november 1944 bereikte de eerste koopvaardijschepen Antwerpen via deze mijnenvrije-route. De zogenoemde North Foreland-route liep van monding van Thames tot in de monding van de Schelde.

Signaalbellen
In Nederland zijn, voor zover bekend, nog drie signaalbellen van een NF-route te vinden. Eén van die bellen heeft ruim twintig jaar op het kantoor van Rijkswaterstaat-hydrograaf Frans Mol gestaan.


Gift
De honderdvijftig kilo zware bel wordt om 15.00 uur overhandigd aan de medewerkers van het Bevrijdingsmuseum Zeeland in Nieuwdorp. Naast de bel bestaat de gift van Rijkswaterstaat nog uit een originele zeekaart waarop hydrografen de wrakken en NF-boeien intekenden.

Deel dit artikel:

Recent nieuws