Docenten kruipen in de huid van autisten

In de huid kruipen van een autist. Dat hebben docenten van het Edudelta College in Goes gedaan. Door middel van een workshop konden zij ervaren hoe het is om autisme te hebben. Docenten kregen de cursus omdat met de invoering van het passend onderwijs steeds meer leerlingen met autisme in het regulier onderwijs komen.

Overprikkeld
Door het maken van de opdrachten kwamen de docenten er zelf achter hoe leerlingen met autisme denken en handelen. "Leerlingen raken bijvoorbeeld overprikkeld waardoor ze de juiste informatie er niet altijd uithalen. Het kan ook zijn dat leerlingen de context van de informatie niet begrijpen waardoor ze verkeerd aan de slag met een opdracht. Door verschillende opdrachten ervaren de docenten van het Edudelta College dit nu ook.", zegt Geralda Jansen van Qwestor die de cursus aanbiedt. Qwestor zet zich in voor leerlingen met gedrags- en/of psychiatrische problematiek in het onderwijs in Zeeland.

Passend onderwijs
Het passend onderwijs is in augustus 2014 ingevoerd. Bedoeling is dat meer leerlingen in het regulier onderwijs les krijgen, en bijvoorbeeld niet naar een speciale school gaan. Ruim een half jaar na de invoering zijn docenten over het algemeen licht enthousiast, zegt Madeleine Weij van het samenwerkingsverband Walcheren. Het samenwerkingsverband beslist of een leerling ondersteuning krijgt in het regulier onderwijs. Dan wordt er een arrangement aangeboden met een bepaald budget.

Meer over dit onderwerp:
Bevelanden autisme docenten Goes onderwijs passend
Deel dit artikel: