Stoomspoorhijskraan gered door student

De stoomspoorhijskraan Schelde no. 38 is weer terug in Vlissingen. Student werktuigbouwkunde Wesley Sekewael uit Oost-Souburg heeft de kraan gered van de sloop.

Onderdelen
Het onderstel en de stoomketel lagen al bij een ijzerhandelaar uit Hulst, de giek en het frame in Goes. De onderdelen uit Hulst kwamen afgelopen zaterdag al naar de havenstad. Woensdagavond kwamen de onderdelen uit Goes aan.

Onverteerbaar
Toen Sekewael (foto 3) ontdekte dat de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele de kraan had verkocht aan de metaalhandelaren, startte hij gelijk een reddingsactie. "Dit is waardevol industrieel erfgoed. Het zou onverteerbaar zijn als de kraan bij het oud ijzer had blijven liggen."

Kosten
Om de kraan te redden moet hij bijna vierduizend euro neerleggen. Dat doet hij onder meer door giften van particulieren. Tot nu toe heeft hij de helft binnen.

Terug naar de oorsprong
De student is betrokken bij het Vlissings museum De Oude Verbandkamer op het Scheldeterrein. De kraan moet op het terrein van het museum komen staan. "De oude spoorrails liggen er nog. Waar kan zo'n kraan nu beter staan dan in de buurt van de plek waar hij gebouwd en gebruikt is." Op afbeelding 4 stoomspoorhijskraan Schelde 39 om een idee te krijgen van hoe de kraan er uit heeft gezien.

Kraanmachinist
In de toekomst hoopt de 21-jarige student de kraan te restaureren met oud-Scheldemedewerkers. "De kraanmachinist van vroeger leeft zelfs nog. Mochten we hem nog aan de praat krijgen, dan mag hij er al eerste in plaatsnemen."

Deel dit artikel: