E-bike zowel zegen als vloek

Ruim duizend Zeeuwen belanden jaarlijks op de spoedeisende hulp door een ongeluk met de fiets. Dat blijkt uit een rapport, dat is uitgevoerd door VeiligheidNL in opdracht van het ROVZ. Met name senioren van boven de zestig zijn slachtoffer van ongelukken op de fiets.

Elektrische fiets

Meestal gaat het om een eenzijdig ongeval. Bijna de helft van de gewonde fietsers heeft een botbreuk, met name aan de arm, hand of schouder. Ongeveer vijf procent van hen loopt een hersenschudding of ernstig hersenletsel op. Volgens Bas Vroonland van Veilig Verkeer Zeeland zijn er geen cijfers van het aantal ongevallen met de elektrische fiets. Het is wel een feit dat ouderen door de komst van de e-bike steeds langer aan het verkeer blijven deelnemen.


Evenwicht

Veel mensen denken dat de snelheid van de elektrische fiets voor veel ongelukken zorgt, maar het is vooral de zwaarte van de fiets. Die zorgt er voor dat mensen eerder hun evenwicht verliezen of de fiets niet beheersen. Een e-bike weegt gemiddeld zo'n negen kilo zwaarder dan een gewone fiets.


Jongeren

Ruim een miljoen Nederlands rijdt op een elektrische fiets, dat is zo'n 8% van alle fietsers. De fiets is niet alleen populair onder ouderen, maar ook jongeren die bijvoorbeeld een eind moeten fietsen naar school, rijden steeds vaker elektrisch. Een e-bike mag met trapondersteuning maximaal 25 kilometer per uur.


E-bike dagen
Zeeland wil zich graag profileren als fietsprovincie en dat vraagt om een veilige fietsinfrastructuur en fietsers die weten wat ze doen. Eén van de manieren om de fietsveiligheid te verbeteren is het organiseren van e-bike dagen verspreid over Zeeland. De Provincie Zeeland heeft hiervoor geld beschikbaar gesteld. Doel van die dagen is om mensen met een e-bike of mensen die er één willen aanschaffen de juiste informatie en ondersteuning te geven om ongevallen te voorkom

Deel dit artikel: