Uitvaartondernemer zorgt voor spoor van ellende

Uitvaartzorg Memoriam Walcheren van Rob K. en Pamela B. uit Middelburg laat een spoor van ellende achter bij veel van zijn klanten. Klanten zeggen dat ze aanmaningen krijgen van rekeningen die het bedrijf namens hen had moeten betalen, maar dat is nooit gebeurd. Er is aangifte gedaan van verduistering van geld.

Lees ook:

> 'Oplichtende begrafenisondernemer speelde het slim'

Werkwijze
De werkwijze is als volgt: de uitvaartondernemer neemt een begrafenis aan en biedt de nabestaanden een pakket waar alle kosten in zijn meegenomen. Vervolgens int hij de overlijdensverzekering en het overige geld bij de nabestaanden, maar zet hij het adres van de nabestaande als factuuradres op de papieren. Daardoor gaan alle rekeningen naar de nabestaanden en komen in een later stadium de incassobureaus achter hen aan. Sinds begin 2014 zijn er zeker vijftien gevallen bekend waarbij nabestaanden rekeningen en aanmaningen krijgen die eigenlijk voor Rob K. zijn bedoeld.

Gemeente
De gemeente Middelburg kwam via deze aanmaningen met de nabestaanden in contact. De aanmaningen zijn inmiddels ingetrokken. In totaal moet Uitvaartzorg Memoriam Walcheren de gemeente Middelburg nog zo'n 20.000 euro terugbetalen. Om de ondernemer onder druk te zetten, ontzegde de gemeente het bedrijf van Rob K. eerder de toegang tot begraafplaatsen en crematoria, waardoor hij daar niet meer kon werken.

Bedrijven
Pamela B. en Rob K. runnen al jarenlang het bedrijf Uitvaartzorg Memoriam Walcheren. Het bedrijf staat op naam van mevrouw B. en zij is eerder veroordeeld door de rechter vanwege financieel gesjoemel met begrafenissen. Ze moest het verschuldigde geld betalen, maar ook de rente, incassokosten en de proceskosten. De rekening liep op tot 3000 euro. Die betaling is nog niet voldaan. Vorig jaar raakte Uitvaartzorg Memoriam Walcheren het Keurmerk Uitvaartzorg kwijt.

Concurrentie
Bij andere Zeeuwse uitvaartondernemingen heeft Uitvaartzorg Memoriam Walcheren een slechte naam. De concurrerende vakgenoten werken nog wel samen met Memoriam, maar alleen als de ondernemer vooraf alles betaalt. "De samenwerking is niet prettig", reageert een van de andere Zeeuwse ondernemingen. Een collega vult daarbij aan over de werkwijze van Memoriam: "Ze maken het verdriet niet een beetje ondraaglijk, maar helemaal ondraaglijk!" De bloemist die aan hem leverde herkent de problemen. Hij heeft nog ruim 800 euro uitstaan bij K. "Ik moet hem echt dicht op zijn huid zitten om geld te krijgen en dan betaalt hij zo nu en dan weer een deel", licht de bloemist toe.

Reactie Uitvaartzorg Memoriam Walcheren:
"Uit ruim 250 uitvaarten zijn bij ons in de afgelopen drie jaar een marginaal aantal klachten binnengekomen, helaas inherent aan elke bedrijfsvoering in dienstverlening. Uiteraard betreuren wij dit ter zeerste. Door een miscommunicatie met de gemeente zijn slechts een aantal gevallen bekend waarin de gemeentelijke factuur aan nabestaanden werd gezonden, in tegenstelling tot het aantal, genoemd in deze nieuwsuitzending. Zij zijn inmiddels gecrediteerd voor het betreffende bedrag. Er zijn aldus géén nabestaanden gedupeerd door deze omissie. Nog altijd kunnen wij rekenen op een hoog tevredenheidscijfer welke door nabestaanden wordt toegekend, vrijwel het hoogst haalbare in Nederland. Spijtig genoeg vonden klagers en Omroep Zeeland het nodig om de onderneming op deze grove manier in diskrediet te brengen."

Deel dit artikel: