Steeds minder banen bij Pabo Walsoorden

Bij erotiekconcern Pabo in Walsoorden verdwijnen geleidelijk ongeveer dertig banen. Bij vestigingen in de rest van het land en in het buitenland komen nog eens tientallen mensen op straat te staan.

Pabo
Aanleiding is de veranderde manier van werken van het bedrijf. Marketingdirector Marc Koster spreekt van een digitale transformatie. “We hebben afscheid genomen van de traditionele catalogus. Daar kwam de onlineverkoop voor in de plaats. Nu richten we ons vooral op e-commerce. En worden onze artikelen nu ook gekocht via Amazon en Bol.com.”

Vrouwen
Koster: “We zijn van seks naar erotiek gegaan en door de opkomst van erotiek op internet verkopen we bijna geen dvds meer. We richten ons steeds meer op de vrouw in plaats van op de man. En we verkopen steeds meer lingerie, dat is nu al de helft van onze omzet”.


Lees ook: 'Sexy' Pabo wil vrouwvriendelijker imago

Papieren catalogus
Door de verschuivingen in de manier van werken kunnen niet alle personeelsleden voldoen aan de nieuwe eisen die worden gesteld. Koster geeft de medewerkers die jarenlang hebben gewerkt aan de papieren catalogus als voorbeeld. In plaats daarvan heeft het bedrijf nu vooral deskundigen op het gebied van social media nodig. En door de nieuwe doelgroep bestaat de marketingafdeling tegenwoordig helemaal uit vrouwen. Voor de nabije toekomst verwacht Koster dat nadruk op digitalisering doorzet.

Beate Ushe
Pabo in Walsoorden maakt deel uit van het Duitse erotiekconcern Beate Ushe, met vestigingen in zeven landen. Het totale aantal personeelsleden bedroeg begin dit jaar ongever 650. Dat wordt geleidelijk teruggebracht naar 600.

Deel dit artikel: