Hoe realistisch is een tolvrije Westerscheldetunnel?

De discussie over een tolvrije Westerscheldetunnel blijft terugkomen. Maar hoe realistisch is het dat het op korte termijn gaat gebeuren? Die vraag werd vanmorgen besproken in de statencommissie Bestuur. Beleid is nu dat er tot 2033 tol moet worden betaald voor een rit door de tunnel.

Eerder tolvrij
De VVD ergert zich aan partijen die pleiten voor zo laag mogelijke toltarieven en het eerder stoppen met het heffen van de tol. Kees Bierens: "Allebei kan niet, je moet kiezen. Wij willen dat de tunnel eerder dan in 2033 tolvrij is, maar dan moeten we wel stoppen met de tarieven zo laag mogelijk houden. Die moeten met de inflatie meestijgen.

Iedereen blij
De SGP spreekt waardering uit voor initiatieven vanuit de bevolking om de tunnel tolvrij te maken. Maar Statenlid Harold van de Velde betwijfelt of het ooit haalbaar zal zijn. "Maar als het kabinet wel luistert naar zo'n petitie, dan is natuurlijk iedereen blij."

Paar honderd miljoen 
Ook Ton Veraart van D66 zou het fantastisch vinden als de tol kan worden afgeschaft. "Maar daar is een paar honderd miljoen voor nodig. Als het Rijk al met dat soort bedragen over de brug zou komen, dan zijn er andere dingen die waarschijnlijk beter zijn voor de economie in Zeeland."

Tolvrije weekends
D66 wil dat er in plaats van zes tolvrije zaterdagen drie tolvrije weekends komen. Dan kunnen volgens Veraart veel meer mensen profiteren van de gratis tunnel."

Geheugen opfrissen
Gedeputeerde Harry van der Maas wil actiever aan de Zeeuwse bevolking gaan uitleggen waarom de tol nodig is. "De provincie heeft de aandelen van de tunnel in 2005 voor miljoenen euro's van het Rijk overgenomen. Die kosten moeten worden terug verdiend."

"Zonder tol geen tunnels"
Bij het overnemen van die aandelen is afgesproken dat de 300 miljoen euro die nodig was om de Sluiskiltunnel te bouwen, zou worden betaald met tolgeld van de Westerscheldetunnel. Van der Maas: "Het is simpel: zonder tol geen tunnels." Het tolgeld wordt verder gebruikt om de tunnels te onderhouden.

Luxe infrastructuur
Ook directeur Harald Schoenmakers van de Westerscheldetunnel acht de kans dat het Rijk de tol afschaft bijzonder klein. "Per dag rijden er zo'n 20.000 mensen door de tunnel. Dat stelt landelijk niks voor. Maar de infrastructuur die we hebben is wel heel luxe. Daar hangt een prijskaartje aan en dat is de tol die we heffen."

Ongelijkheid
Willem Willemse van 50PLUS merkte daarbij op dat ook de Westerscheldetunnel deel uitmaakt van het Nederlandse wegennetwerk. "Op andere plekken hoef je geen tol te betalen. Dat zorgt voor ongelijkheid."

Deel dit artikel: