Vrije rijder: geen taxi-oorlog in Zeeland

Sinds 1 januari zijn de regels om een taxibedrijf te beginnen versoepeld. De nieuwkomers op de markt worden 'vrije of eigen rijders genoemd'. Volgens de één is hun opkomst het begin van een ware Zeeuwse taxioorlog, maarvolgens de ander valt dat wel mee.

Genoeg klanten
Goesenaar Jawid Temury (42) is begin dit jaar zelfstandig taxichauffeur. Vijf dagen per week werkt hij, op maandag en dinsdag is hij vrij. "Ik ben tevreden en heb voldoende klanten. Gelukkig wel, " zegt Temury die vorig jaar nog samenwerkte met twee compagnons.

Minder regels
Sinds begin januari gelden er minder regels om een eigen taxibedrijf te beginnen. Zo is het 'getuigschrift van vakbekwaamheid', een soort taxichauffeursdiploma, komen te vervallen. Een rijbewijs B, een uittreksel van de Kamer van Koophandel en een 'Verklaring Omtrent het Gedrag' (VOG) volstaan om een taxivergunning te krijgen (voorwaarden KIWA). Naar schatting van verschillende Zeeuwse taxiondernemers zijn er hierdoor in Zeeland vijf zelfstandige chauffeurs bijgekomen.

Geen Zeeuwse cijfers
Navraag bij het KIWA-register in Rijswijk, dat de taxivergunningen uitgeeft, leert dat er sinds begin dit jaar in heel Nederland zo'n tweeduizend taxibedrijven zijn bijgekomen. Exacte cijfers voor Zeeland zijn niet bekend, omdat de gegevens niet per woonplaats zijn gespecificeerd. 

De taxi van Jawid Temury (foto: OZ )

Reportage over taxioorlog

Trots
Volgens chauffeur Temury leidt de komst van nieuwkomers op de taximarkt in de Zeeuwse situatie niet tot een harde concurrentieslag, laat staan tot een 'taxi-oorlog'. Volgens hem is er juist sprake van samenwerking: "Als ik bijvoorbeeld in de problemen zit, dan kan ik ieder taxibedrijf vragen om mij te helpen. In Zeeland is echt geen concurrentie of oorlog. Wij werken samen, daar ben ik trots op."

Lees ook:
'Eigen rijders' geen bedreiging
Taxioorlog dreigt op Walcheren

51.4644388,3.5980358

Meer over dit onderwerp:
Zeeland algemeen taxi taxioorlog vrije rijders
Deel dit artikel:

Reageren