Politie reageert te traag op Twitter

MIDDELBURG -
Volgens Don lijkt Twitter de kloof tussen politie en burger
. "Het is in feite een nieuwe manier van hoe je verbinding maakt in onze samenleving. En het is laagdrempelig." Via de telefoon is het contact minder, omdat je vaak wordt doorverbonden en de juiste persoon soms onbereikbaar is. "Een tweet sturen is makkelijk én je kunt tegelijk rechtstreeks met de betreffende
."

Te druk

Don erkent dat wijkagenten soms traag of zelfs niet reageren. "Het is een middel dat erbij is gekomen. Soms is het gewoon te druk, dus daar zullen we nog een slag in moeten maken. We zijn op zoek naar een oplossing."

Veiligheidsmonitor

Landelijk blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2012, dat het gebruik van Twitter ervoor zorgt, dat burgers sneller contact leggen met wijkagenten. De Veiligheidsmonitor is bevolkingsonderzoek naar onder meer veiligheid en leefbaarheid in Nederland. "Social media zijn voor de politie een belangrijke manier om in contact te komen met de burger", aldus Don.

Vaker inzetten

Uit de Veiligheidsmonitor 2012 blijkt dat landelijk tien procent van al het contact tussen politie en burgers vorig jaar via social media verliep. Het is voor het eerst dat media als Twitter, Facebook en YouTube zijn opgenomen in het onderzoek. 1500 van de 5000 wijkagenten in Nederland zijn inmiddels te vinden op Twitter. De politie is van plan om social media vaker in te gaan zetten.