Werknemers Bax-shop zijn klaar met slechte werksituatie

Het personeel van Bax-shop is trots op het merk en de uitstraling van het bedrijf, maar de werknemers zijn negatief over de werkomstandigheden en de negatieve behandeling door de directie. Dat blijkt uit een intern document van de webwinkel, dat in handen is van Omroep Zeeland.

Bax-shop (foto: Omroep Zeeland)

Onderzoek
Het gaat om een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers van de klantenservice en de afdeling verkoop uit 2015. Het bevestigt grotendeels de klachten die CNV Vakmensen onlangs heeft gekregen over de arbeidsomstandigheden bij Bax-shop. In het document beantwoorden zo'n vijftig medewerkers vragen als: "Wat spreekt jou het minst aan in jouw functie?", en: "Wat zijn de zwakke punten van Bax-shop?"

Kritiek
Uit het onderzoek blijkt dat "het werk regelmatig doorgaat op vrije dagen en in vakantie", en dat personeel "gebrek aan waardering voor wat je doet en kan" voelt. Die waardering wordt volgens de medewerkers zeker niet uitgedrukt in salaris: "Niemand vindt het leuk om over te werken, zeker niet als dit letterlijk gebeurt in eigen tijd en er geen enkele vorm van vergoeding tegenover staat."

(foto: oz)

Verloop
Eerder sprak Omroep Zeeland oud-medewerkers over Bax-shop over structurele onderbezetting bij het bedrijf. De werknemers van de klantenservice en de verkoopafdeling bevestigen dat. Ze zeggen dingen als: "Er zijn te weinig mensen", "Niemand blijft bij Bax-shop werken", en "Tegen de tijd iemand is ingewerkt, heeft diegene het zo gehad met Bax dat hij snel weer vertrekt." Door het personeelsverloop is volgens hen "niet elke collega even bekwaam, vooral op gebied van productkennis."

Lees ook: 'Personeel is niets waard bij Bax-shop'

Werkdruk
Door het personeelstekort ervaren de werknemers een ongezonde werkdruk. "Er wordt continue teveel verwacht van het personeel en niemand kan voor eeuwig een hardloopwedstrijd volhouden." De werkdruk wordt soms ervaren als 'uitbuiting' en de manier waarop er druk wordt gezet wordt ervaren als: je past je aan of je vliegt eruit. 

Personeel Bax-shop is boos (foto: Omroep Zeeland)

Negatief
Onderling kan het personeel het prima met elkaar vinden, blijkt uit de enquête, maar ze zeggen wel: "We horen vrijwel nooit iets positiefs van bovenaf", en ook: "Het zijn bazen die te veel nemen, maar niets geven en de sfeer verstoren", is een veelgehoord verwijt aan het adres van de directeuren Jochanan en Nathanaël Bax. "Wanneer er iemand van de directie binnen komt lopen, verandert vaak de sfeer", en de directie moet niet "zelf als een drill sergeant gaan rondlopen", vinden de medewerkers.

Magazijn (foto: Omroep Zeeland)

'Zonder fatsoenlijk cao'
Volgens vakbond CNV Vakgenoten zijn de afgelopen jaren contracten van personeel in het magazijn veranderd. "Personeel dat eerst voor Bax-shop werkte is overgeplaatst naar een zusterbedrijf (Rapaat Logistics red.) en werkt daar voor minder geld en zonder fatsoenlijke cao", zegt Kitty Huntjens van CNV Vakmensen.

Lees ook: Zorgen om arbeidsomstandigheden Bax-shop

Aan contracten gesleuteld
Daarover schrijft een medewerker in het interne Bax-shop onderzoek: "Als je dan vervolgens hoort dat er in het magazijn aan contracten gesleuteld wordt en dat mensen ineens 300 euro per maand minder krijgen, dan is het toch niet raar dat de helft ermee stopt?"

Positief
De lijst met kritiek op het functioneren van de directie en de werkomstandigheden is lang en personeel hoopt vurig dat er eindelijk iets zal veranderen. Toch blijven ze het bedrijf trouw, want het werken bij Bax-shop geeft wel voldoening schrijven ze: "Ik heb contact met fijne klanten en collega's en ik kan technisch bezig zijn", "De collega's staan voor elkaar klaar", en: "Dat het de mooiste en beste muziekwinkel van Europa is", houdt de werknemers van Bax-shop naar eigen zeggen op de been. 

Bekijk hier zelf het tevredenheidsonderzoek van Bax-shop

51.4950757,3.8717551

Meer over dit onderwerp:
Goes Bevelanden Bax-shop arbeidsomstandigheden
Deel dit artikel:

Reageren