Kamervragen over veiligheid Schelde-Rijnkanaal

Kamervragen over veiligheid Schelde-Rijnkanaal
Kamervragen over veiligheid Schelde-Rijnkanaal © Ad Schouteren
PvdA-Tweede Kamerlid Albert de Vries
PvdA-Tweede Kamerlid Albert de Vries © OZ

Onduidelijk

THOLEN - Tot voor kort was er één Brabantse reddingsboot die werd gebeld bij een calamiteit, maar drenkelingen vallen voortaan onder de brandweer in Tholen. Dat is onduidelijk en kan volgens De Vries leiden tot gevaarlijke situaties. 

Eisen

De Vries wil van de minister opheldering over de berichten dat de hulpverlening op het kanaal verslechtert. "Ik hoor dat het schip wat nu ingezet wordt niet voldoet aan de eisen die tot nu toe gesteld werden. En ik wil weten van de minister of dat klopt."

'Wie bel je dan?'

Eerder trok ook de VVD-fractie in de gemeente Bergen op Zoom hierover aan de bel. "Stel er is een brand op een schip en iemand springt van boord, wie bel je dan?", zei VVD-raadslid Rian Govers in een interview met BNR Nieuwsradio. 
ITEM De Vries over Schelde-Rijnkanaal

Een van de drukste vaarroutes

Het Schelde-Rijnkanaal op de grens van Brabant en Zeeland is een van de drukste vaarroutes van Nederland. Ieder jaar varen honderdduizend schepen door dat kanaal. 

Calamiteitenboot

Tot begin dit jaar was de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant verantwoordelijk voor alle hulpverlening op het kanaal. Bij problemen op het kanaal werd altijd een calamiteitenboot uit Dinteloord opgeroepen. 

Drenkelingen

Sinds de jaarwisseling zijn die afspraken gewijzigd. Simpel gezegd is de Brabantse veiligheidsregio verantwoordelijk voor het blussen bij een brand op een schip en is de Veiligheisregio Zeeland (VRZ) verantwoordelijk voor het zoeken naar en redden van drenkelingen.
Binnenvaartschepen in Schelde-Rijnkanaal
Binnenvaartschepen in Schelde-Rijnkanaal © Ad Schouteren
Foto's: Ad Schouteren

Onderzoek


Na een onderzoek heeft de VRZ ervoor gekozen om de calamiteitenboot uit Dinteloord niet meer in te zetten. In plaats daarvan is het reddingsvaartuig van de brandweer in Terneuzen, de Jan 1, verhuist naar de duikersploeg van de brandweer op Tholen.

Kritiek

Volgens het West-Brabantse dagblad BN - De Stem hebben brandweermensen aan de Brabantse zijde van de grens kritiek op deze keuze. De Brabantse calamiteitenboot zou beter zijn uitgerust voor reddingswerk op het kanaal. Volgens de Brabanders gaat daardoor capaciteit 

Stabieler

Het Dinteloordse schip is groter, stabieler, heeft geen buitenmotoren op benzine, maar een jet-aandrijving en heeft een kajuit die werken in extremere weersomstandigheden mogelijk maakt. Ook zou de Brabantse boot sneller uit kunnen rukken, omdat hij al in het water ligt, terwijl de Jan 1 na alarm nog uit een kazerne moet komen.
Langere termijn
Volgens de VRZ voldoet deze oplossing aan alle kwaliteitseisen en is dit een efficiëntere oplossing. In ieder geval de komende twee jaar wil de VRZ de Jan 1 inzetten bij het zoeken naar drenkelingen. Als dat bevalt dan wordt dat ook de oplossing voor de langere termijn.