Deze negen tips helpen je om langer te leven

GOES -
Inspiratiebron

Zeeland telt opvallend veel honderdplussers. De GGD-Zeeland heeft ze, samen met de blue zones, gebruikt als inspiratiebron voor een groot gezondheidsproject: de Vitale Revolutie.

Leefregels

Want wat is het geheim van vitaal oud worden? Gezond leven! De Blue-zone-onderzoekers hebben de volgende leefregels geformuleerd:
1. Beweeg
Heftig tekeergaan in een sportschool hoeft niet. Beweeg in het dagelijks leven meer. Ga lopend boodschappen doen, breng de kinderen lopend naar school brengen, ga wandelen.

2. Levensplan

Waardoor spring jij vrolijk uit bed en waardoor heb jij zin in je dag en in je leven? Weet wat jouw doet tikken. Koester je passies.

3. Rust

Maak vaker een stap op de plaats. Ga niet voortdurend in de hoogste versnelling. Ontstress. Plan een rustmomenten in je dag. Doe even niets. Doe een middagslaapje, bid tot God of mediteer. Doe even niets en kom tot rust.

4. 80% regel

Stop met eten als je 80% vol zit.
5. Plantaardig eten
Eet in plaats van vlees ook eens bonen, soja, linzen, tuinbonen, zwarte bonen en noten.

6. Wijn

Drink één of twee glaasjes rode wijn tijdens de grootste plantaardige maaltijd van de dag. Rode wijn is rijk aan antioxidanten.

7. Geloof

Veel van de inwoners van de Blue Zone gemeenschappen behoorden tot een geloofsgemeenschap, ongeacht welk geloof.

8. Geliefden

Koester familie en geliefden. Zet je in voor je partner, je kinderen en je ouders.

9. Koester je sociale omgeving

Vrienden voor het leven zijn kenmerkend voor een gezond langer leven.