Omroepzeeland.nl sterk in opmars
OOST-SOUBURG - Ook het aantal paginaweergaves stijgt flink: van ruim 800.000 naar ruim 1,2 miljoen bekeken pagina's per maand; een stijging van 50 procent. Bezoekers van de nieuwssite bekijken dus meer pagina's en blijven langer op omroepzeeland.nl om het nieuws in beeld en geluid te zien en te horen. Dat blijkt uit gegevens van Google Analytics.
Beeld en geluid
“De afgelopen tijd heeft de redactie van Omroep Zeeland vol ingezet om via de website snel te publiceren in beeld en geluid”, zegt hoofdredacteur Edwin de Kort in een reactie op de cijfers. “De tijd dat we 'traditioneel' naar een radio- of televisie-uitzending toewerkten en daar het nieuws als eerst publiceerden, ligt ver achter ons. We brengen het nieuws direct op omroepzeeland.nl zodat onze bezoekers snel op de hoogte zijn over wat er in Zeeland gebeurt’’.
Vogelgriep
“De livestream met beelden van de ruiming van het pluimveebedrijf in Schore als gevolg van vogelgriep is daar een goed voorbeeld van. Die beelden zijn alleen al bij ons op internet duizenden keren bekeken. Daarnaast bieden we een complete ‘uitzending gemist’ aan, waardoor al onze programma's en nieuwsverhalen terug te zien en te beluisteren zijn. Ook onze mobiele site en onze sportwebsite zijn voorbeelden van hoe we de Zeeuwen van dienst willen zijn. Ik ben erg blij dat dat wordt gewaardeerd en dat uit de cijfers blijkt dat steeds meer mensen de weg naar omroepzeeland.nl weten te vinden.”
Radio
Omroep Zeeland is nog steeds de best beluisterde radiozender in Zeeland. Wekelijks stemmen er 90.000 Zeeuwen hun radio op de omroep af. Daarmee doet Omroep Zeeland het als vanouds beter dan de landelijke omroepen. Het marktaandeel is 14,8 procent (alle Zeeuwen van 10 jaar en ouder). Op de tweede plaats komt Sky Radio (12,8 procent) gevolgd door Radio 538 (11,7 procent) en Radio 3FM (9,6 procent). (bron: Intomart Gfk)
Marktleider
Bijna alle publieke regionale omroepen in Nederland hebben het afgelopen jaar iets van hun marktaandeel moeten inleveren, de luistercijfers van Omroep Zeeland gaan ook mee in deze trend, maar de omroep blijft onbetwist marktleider in eigen provincie als bindend element in de Zeeuwse samenleving.
Twitter
Hoofdredacteur Edwin de Kort: “Het is fantastisch dat er dagelijks zoveel Zeeuwen hun radio op ons afstemmen. We blijven ons profileren als dé nieuwszender voor Zeeland waarbij interactie met onze luisteraars erg belangrijk is. Zo is de inbreng van twitter in de radio-uitzendingen niet meer weg te denken. Bijvoorbeeld afgelopen winter toen er zoveel overlast was in het verkeer. Via tweets van luisteraars werden we perfect geïnformeerd over de situatie op de weg. En die informatie konden we weer met iedereen delen.”
24 uur radio
Omroep Zeeland wil dit jaar 24 uur per dag gaan uitzenden. Tussen 7.00 uur en 18.30 uur gepresenteerde uitzendingen en tussen 18.30 uur en 7.00 uur veel muziek. Hoe die programmering er precies uit komt te zien, blijft nog even een verrassing. Edwin de Kort: “We gaan voor een herkenbaar geluid met aansprekende muziek! Vanzelfsprekend krijgen artiesten van eigen bodem zoals Blof en Racoon een goede plek. De muziekredactie is druk bezig met alle voorbereidingen. We mikken op oktober van dit jaar, dan gaan we met 24 uur radio los.”
Televisie
Omroep Zeeland is opnieuw één van de best bekeken regionale omroepen van Nederland. Dat blijkt uit het laatste overzicht van Intomart Gfk. Ook al staan de cijfers onder druk door de opkomst van internet. Tussen 18:00 en 19.00 uur is Omroep Zeeland na Nederland 1 de best bekeken zender in Zeeland, gevolg door RTL 4 en VRT 1. Dagelijks kijkt ruim 22 procent van alle Zeeuwen van dertien jaar en ouder. Ruim het dubbele, bijna 55 procent, kijkt één of meer keer per week. Daarmee mag Omroep Zeeland zich tot de best bekeken regionale omroep van het land rekenen. Alleen RTV Noord scoort hoger. De elf overige regionale omroepen hebben een weekbereik lager dan 52 procent.
Weekend
De Kort: “De landelijke trend laat zien dat internet en social media blijven groeien en dat 'traditionele media' als krant, radio en televisie het moeilijk hebben. Toch weet Omroep Zeeland via televisie en radio veel kijkers en luisteraars aan zich te binden. Daar zijn we trots op. Op televisie hebben we één grote wens: we willen graag ook op zaterdag en zondag een actuele nieuwsuitzending gaan maken. Verder zien we sinds onze vernieuwde nieuwsuitzending met daarin iedere dag naast het actuele nieuws, ook een live-gesprek, kunst en cultuur en sport dat ons weekbereik aan het stijgen is. 175.000 Zeeuwen kijken wekelijks één of meer keer.”
Internettijdperk
Omroep Zeeland heeft veel tijd en geld geïnvesteerd om de redactie en de techniek klaar te stomen voor het internettijdperk. Daardoor sluit Omroep Zeeland veel meer aan bij wat de nieuwsconsument tegenwoordig vraagt: een snelle actuele nieuwssite, 24 uur per dag beschikbaar met veel beeld en geluid. Vanuit de mediawet is internet naast radio en televisie een hoofdtaak van een publieke regionale omroep. Helaas heeft de omroep nooit extra geld gekregen om internet als nieuwe taak te ontwikkelen. Door een interne bezuinigingsronde op de radio- en televisiemiddelen zijn die middelen toch gevonden. Maar dat heeft tot gevolg gehad dat een aantal radio- en televisieprogramma’s niet meer gemaakt kunnen worden om de redactie het met minder mensen moet doen.”
PZC
De Kort: “De slag naar internet was noodzakelijk. We zijn erg gelukkig dat we die hebben gemaakt. Ook al blijft het teleurstellend dat Omroep Zeeland daar nooit extra middelen voor heeft gekregen en dat we het bij radio en televisie hebben moeten weghalen. Ook achtergrond en verdieping bij het nieuws staat onder druk. Terwijl de redactie van Omroep Zeeland het juist belangrijk vindt om de achtergronden te schetsen bij grote nieuwsverhalen. Tegelijkertijd zien we dat ook de PZC het steeds moeilijker heeft om hun journalistieke verdiepende taak goed uit te voeren. Maar we slaan nu de handen ineen. Omroep Zeeland en de PZC gaan onderzoeken of beide media elkaar kunnen versterken in achtergrondjournalistiek. Maar wie weet vinden we ook andere vormen van samenwerking. Ik zie verschillende mogelijkheden en ben benieuwd naar de resultaten van de pilot tussen krant en omroep in Brabant. De grote winnaar van de samenwerking moeten vanzelfsprekend de Zeeuwen zijn, waar daar doen we het voor, omroep en krant. Dit jaar hebben hoofdredactie en directie van Omroep Zeeland en de PZC afgesproken om te starten met het onderzoek.”